Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних
досягнень учнів початкової школи
(Додаток до наказу МОН України від 19.08.2016 № 1009)
Змістом орієнтовних вимог до оцінювання
навчальних досягнень учнів початкової школи є виявлення, вимірювання та
оцінювання навчальних досягнень, які структуровані у навчальних програмах, за
предметами.
Оцінювання
навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:
у 1 класі з усіх предметів
інваріантної складової. За рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися
словесна характеристика знань, умінь і навичок
учнів 2 класу;
у 2-4 класах з предметів
інваріантної складової: «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче
мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична
культура», «Я у світі» та «Трудове навчання»;
у 1-4 класах з усіх
предметів варіативної складової.
Оцінювання навчальних досягнень учнів
здійснюється за 12-бальною
шкалою:
з предметів інваріантної складової освітніх
галузей: «Мови і літератури (мовний і
літературний компоненти)», «Математика», «Природознавство».
Виявлення рівня навчальних досягнень учнів
відбувається в процесі контролю.
Основними функціями контролю
навчальних досягнень учнів є: мотиваційна, діагностувальна, коригувальна,
прогностична, навчально-перевірювальна, розвивальна, виховна.
Об’єктами контролю у процесі навчання у початковій школі є складники
предметних компетентностей: знання про предмети і явища навколишнього світу,
взаємозв’язки і відношення між ними; вміння та
навички застосовувати засвоєні знання; досвід творчої діяльності; ціннісні
ставлення.
Облік результатів
контролю ведеться учителем/учителькою у Класному журналі і табелях навчальних
досягнень.
Структурними компонентами контролю навчальних досягнень
учнів є перевірка та оцінювання результатів навчальної
діяльності.
За формою організації
навчально-пізнавальної діяльності учнів перевірка може бути: індивідуальною, груповою, фронтальною; за
способом – усною (бесіда, розповідь учня), письмовою (самостійні і контрольні роботи,
перекази, диктанти, у тому числі окремі тестові, компетентнісні завдання тощо), а також
практичною (дослід, практична робота,
навчальний проект, учнівське портфоліо, спостереження, робота з картами,
заповнення таблиць, побудова схем, моделей тощо).
Перевірка навчальних
досягнень учнів здійснюється за допомогою різних методів, вибір яких зумовлюється особливостями змісту навчального
предмета, його обсягом, рівнем узагальнення, віковими можливостями учнів. Для
перевірки навчальних досягнень учнів необхідно застосовувати завдання різних когнітивних рівнів: на
відтворення знань, на розуміння, на застосування в стандартних і змінених
навчальних ситуаціях, уміння висловлювати власні судження, ставлення, оцінки.
Оцінювання – процес встановлення рівня навчальних досягнень
учня/учениці в оволодінні змістом предмета відповідно до вимог чинних навчальних
програм. Його результатом є педагогічна оцінка, яка відображається в
оцінювальних судженнях і висновках учителя/учительки вербально, або в балах. Виставлення
балів обов’язково супроводжується оцінювальними судженнями. Оцінювання у
початковій школі ґрунтується на врахуванні рівня досягнень учня/учениці, а не
ступеня його невдач. Результати оцінювання навчальних досягнень учнів є
конфіденційною інформацією, доступною лише для дитини та її батьків (або осіб,
що їх замінюють).
При вербальному оцінюванні використовуються
як усні, так і письмові оцінні судження, які характеризують процес навчання і
відображають кількісний і якісний його результати: ступінь засвоєння знань і
вмінь з навчальних предметів та характеристику особистісного розвитку учнів.
Характеристика особистісного розвитку учнів відображає самостійність, відповідальність, комунікативність,
уміння працювати в групі, ставлення до навчальної праці, рівень прикладених
зусиль, сформованість навчально-пізнавальних інтересів, ціннісних орієнтирів та
загальнонавчальних умінь тощо та здійснюється вербально під час поточного
контролю.
Недопустимою є заміна оцінок іншими зовнішніми атрибутами (зірочками,
квіточками, прапорцями тощо).
Об’єктивність і
точність оцінок забезпечуються такими критеріями:
якість знань
(міцність, повнота, глибина, узагальненість, системність, дієвість);
сформованість
ключових і предметних компетентностей, способів навчальної діяльності
(виконання за зразком, за аналогією, в нових ситуаціях);
досвід елементарної
творчої діяльності (частково-пошуковий і пошуковий рівні);
досвід
емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього світу, до інших людей, до самого
себе.
У початковій школі
застосовують поточний і підсумковий види
контролю, які здійснюють шляхом поточної перевірки та поточного оцінювання й
відповідно шляхом підсумкової перевірки та підсумкового оцінювання.
Поточний
контроль здійснюється в процесі вивчення теми/розділу з метою визначення рівня
розуміння і первинного засвоєння учнями окремих елементів змісту теми/розділу,
зв’язків між ними та засвоєним змістом попередніх тем/розділів уроків,
закріплення знань, умінь і навичок, їх актуалізації перед вивченням нового матеріалу.
Поточну перевірку проводять індивідуально або фронтально в усній чи письмовій формі
систематично в межах кожної теми, визначеної навчальною програмою. Вона
передбачається учителем/учителькою під час підготовки до кожного уроку і
знаходить своє відображення у поурочних планах (конспектах) уроків. Поточна
перевірка може здійснюватись у формі короткотривалої (10-15 хвилин) самостійної письмової роботи, яка
охоплює певну частину навчального матеріалу. Як правило, вона носить
діагностичний характер.
Підсумкова перевірка у 1 класі передбачає
підсумкові контрольні роботи у кінці
навчального року (контрольне списування, комбінована контрольна робота з
математики та індивідуальна перевірка навички читання вголос і розуміння
прочитаного).
Підсумкова перевірка у 2-3 класах передбачає тематичну перевірку, у 4 класі – тематичну перевірку та підсумкові
контрольні роботи у кінці навчального року (з навчальних предметів, що
визначені Міністерством освіти і науки України для державної підсумкової
атестації).
Тематична
перевірка здійснюється у формі тематичної контрольної роботи після опанування
програмової теми/розділу (2-4 класи).
У разі, коли тему/розділ розраховано на велику кількість годин, її/його
розподіляють на логічно завершені частини – підтеми/підрозділи. Якщо ж
програмова тема/розділ невелика/ий за обсягом, то її/його об’єднують з однією
або кількома наступними темами/розділами.
Контрольні роботи з
будь-якого предмета в початкових класах проводять на другому або третьому уроці
за розкладом у середині робочого тижня (бажано – вівторок, середа), не більше
однієї такої роботи в день, а протягом тижня – не більше двох (у випадку двох
робіт на тиждень, бажано проводити їх у вівторок і четвер). Орієнтовна тривалість виконання роботи становить у
другому класі близько 30 хв., у третьому й четвертому класах – близько 35 хв.
Тематична перевірка навчальних досягнень
учнів (контрольні роботи) з предметів «Я у світі», «Основи здоров’я», «Трудове
навчання», «Образотворче мистецтво», «Музичне мистецтво», «Мистецтво», «Фізична
культура», «Інформатика» не проводиться.
Поточне оцінювання здійснюється за результатами поточної перевірки – усного опитування учнів
на уроці, виконання письмових робіт (класної роботи, зокрема самостійної,
практичної роботи тощо). Воно передбачає вербальну оцінку або оцінку в балах на основі Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи.
Поточна
оцінка за письмову роботу чи усне опитування виставляється у разі достатнього
для співвіднесення з критеріями оцінювання обсягу виконаних учнем/ученицею
завдань. Фрагментарні усні відповіді учнів на уроці в балах не оцінюються.
Під час оцінювання
навчальних досягнень учнів, презентованих в усній формі, до уваги беруться: якість знань та умінь –
правильність, повнота, глибина, дієвість, гнучкість, конкретність і
узагальненість, системність, усвідомленість, міцність; культура мовлення –
послідовність викладу матеріалу, правильне вживання термінів, повнота у
формулюванні висновків.
Під час
оцінювання практичної роботи враховують
самостійність, дотримання алгоритму, правильність, повноту, усвідомленість.
При
оцінюванні письмових робіт враховують
правильність і обсяг виконаної роботи.
Учитель/учителька перевіряє та оцінює якість виконання учнями кожної
письмової роботи. Усі письмові роботи навчального і контрольного характеру
перевіряються до наступного уроку, на якому рекомендується виконувати роботу
над типовими помилками колективно під керівництвом учителя/учительки; над
помилками, які є не типовими, організовується індивідуальна робота з учнем/ученицею.
У 1 класі на етапі письма окремих літер, цифр правильно написану літеру або
цифру вчитель/вчителька обводить як зразок. Графічно неправильно написану
літеру або цифру вчитель підкреслює і на полях чи в окремому рядку дає зразок
правильного їх написання для практичного вправляння.
Під час формування графічних навичок у 1 класі допускається
виправлення форми літери чи цифри по написаному з метою вказування, де саме
учень/учениця припускається помилки. Неправильність нахилу помічається похилою
лінією поряд зі знаком, який дитина написала неправильно.
До виправлення помилок у письмових роботах учитель/учителька може підходити
диференційовано: виправляти помилки власноруч або підкреслювати слово/вираз
тощо з помилкою; підкреслювати саму помилку з метою самостійного виправлення її
учнем/ученицею, – враховуючи рівень сформованості відповідної навички у
конкретного учня/учениці.
У 2-4-х класах виправляти неправильний запис наведенням по написаному не
рекомендується.
Перевірка графічних навичок у 2-4 класах здійснюється з урахуванням форми, розміру,
нахилу, поєднання літер; культури оформлення письмової роботи. Окрема оцінка за
графічні навички не ставиться.
Охайність зошита та культура оформлення письмових
(поточних та контрольних) робіт (дата, назва та вид роботи, розміщення завдань
на сторінці) і наявність роботи над помилками враховується під час оцінювання
кожної роботи. Окремо оцінка за ведення зошитів не ставиться, відповідно
у журналі не фіксується. Кожна письмова робота,
виконана учнем/ученицею початкових класів в зошитах (у т. ч. в зошитах з
друкованою основою, за наявності), перевіряється до наступного уроку. Усі записи, зроблені вчителем/вчителькою в учнівському зошиті (виправлення
помилок, підкреслення, зразки письма, оцінка, фрази типу «Правильно», «Уже значно краще» тощо), виконуються чітко,
каліграфічно й охайно.
Підсумкове оцінювання
здійснюється за
тему, семестр, рік.
Підсумкове оцінювання за тему з навчальних
предметів «Українська мова», «Літературне читання», «Іноземна мова», «Мова
національної меншини», «Математика», «Природознавство» здійснюється з
урахуванням усіх поточних оцінок, отриманих під час вивчення розділу/теми
(підтеми), та оцінки за тематичну контрольну роботу.
Підсумкове оцінювання за тему з навчальних
предметів «Я у
світі», «Основи здоров’я», «Трудове навчання», «Образотворче мистецтво», «Музичне
мистецтво», «Мистецтво», «Фізична культура», «Інформатика» не проводиться.
Підсумкове оцінювання за семестр здійснюється на
основі результатів тематичного оцінювання з
урахуванням динаміки рівня навчальних досягнень учня/учениці.
Підсумкове оцінювання за рік здійснюється на
основі семестрових оцінок також з урахуванням динаміки рівня навчальних досягнень учня/учениці.
Комментариев нет:
Отправить комментарий