ПРИРОДОЗНАВСТВО
1-4 класи
Поточна перевірка і поточне оцінювання
Об'єктами поточної перевірки з природознавства є складники предметної природознавчої компетентності:
знання (у формі фактів, понять)
про предмети і явища природи, їх взаємозв'язки і залежності між ними;
уміння виконувати різні види
навчально-пізнавальних дій щодо об'єктів природи та інформації про них;
уміння застосовувати спеціальні
методи пізнання об'єктів природи (дослід, практичну роботу, спостереження);
уміння виконувати практичні дії з
об'єктами природи;
уміння оцінювати об'єкти природи,
а також власну поведінку та інших людей серед природи;
уміння
застосовувати набуті знання й навички у своєму повсякденному житті;
уміння
творчого застосування набутих природничих знань і способів діяльності в
змінених ситуаціях;
досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього
світу і природи, до різноманітних видів діяльності, зокрема природоохоронної.
Поточна перевірка здійснюється у процесі усного або письмового опитування, бесід,
спостережень, практичних робіт, дослідів, проектів, тестових і творчих завдань,
дидактичних ігор тощо.
Вимоги до поточного оцінювання
навчальних досягнень учнів
Рівень навчальних досягнень учня/учениці
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень учня/учениці
|
|
1
|
Учень/учениця
відтворює окремі факти та елементарні уявлення не усвідомлюючи їх суті.
Спостерігає за
виконанням практичних робіт, але не може пояснити сутність виконання кожної з
її частин
|
Початковий
|
2
|
Учень/учениця
відтворює незначну частину навчального матеріалу на рівні копіювання зразка,
має елементарні уявлення лише за допоміжними запитаннями вчителя, допускаючи
неточності і помилки, частково розуміючи відтворене.
Спостерігає за
виконанням практичних робіт, повторює висновки про результати спостережень зі
значними помилками, не усвідомлюючи їх суті
|
3
|
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального
матеріалу; за допомогою вчителя виконує елементарні завдання, потребує
детального кількаразового пояснення їх виконання.
Практичні роботи виконує зі значною
допомогою вчителя; спостерігає за дослідами, які проводить вчитель, але не
може їх пояснити; може назвати окремі норми екологічної поведінки в місцевому
природному середовищі; включається в роботу малої групи співробітництва, але
не виявляє ініціативи і виконує роботу лише за зразком
|
|
Середній
|
4
|
Учень/учениця відтворює частину
навчального матеріалу у формі понять за допомогою вчителя, віддає перевагу
конкретному перелічуванню тіл, явищ, їх ознак; має утруднення встановлювати
зв’язки й залежності між тілами і явищами природи, спрогнозувати результат
діяльності людини та її вплив на природу.
Під час практичної
роботи може повторити за зразком певну операцію, дію; виконує елементарні
завдання
|
5
|
Учень/учениця за допомогою вчителя
відтворює основний навчальний матеріал, дає визначення понять, допускаючи
помилки й неточності, за допомогою вчителя встановлює нескладні зв’язки між
природними тілами; виявляє істотні й неістотні ознаки об’єктів, але має
утруднення аналізувати об’єкти у логічній послідовності; порівнює природні
тіла і явища за однією ознакою та за навідними запитаннями вчителя.
Під час виконання
практичних робіт виконує прості досліди за детальною інструкцією вчителя,
уміє копіювати зразок виконання певної навчальної дії
|
|
6
|
Учень/учениця будує відповідь у
засвоєній послідовності; виконує дії за зразком у подібній ситуації;
відповіді доповнює й уточнює за навідними запитаннями вчителя, ілюструє її
прикладами з підручника, зошита з друкованою основою, з дидактичних
матеріалів; порівнює природні об'єкти не менш, ніж за 2 вказаними ознаками.
Практичні роботи
виконує за зразком або алгоритмом (планом) наданим учителем; за вказівкою
визначає та виконує завдання у малій групі співробітництва
|
|
Достатній
|
7
|
Учень/учениця відтворює зміст
природничих понять, називає їх істотні та неістотні ознаки, уміє наводити
приклади з підручника на підтвердження певних думок, стисло переказує
доступний за обсягом текст природничого характеру; порівнює природні об'єкти
не менш, ніж за 3 вказаними ознаками; робить спроби висловлювати власні
судження.
Практичні роботи
проводить самостійно, користуючись планами, інструкціями, складеними за
допомогою вчителя; частково контролює і оцінює власні навчальні дії
|
8
|
Учень/учениця достатньо повно
відтворює навчальний матеріал і застосовує його у стандартних ситуаціях;
володіє способами діяльності за певним алгоритмом; відповідає на питання
логічно, але з окремими неточностями; знаходить значення зазначених термінів
у довідковій літературі; знаходить і систематизує інформацію за двома і
більше заданими джерелами.
Практичні роботи,
дослідження та спостереження виконує за інструкцією з незначною допомогою
вчителя і правильно робить часткові висновки про результати і способи
виконання робіт; оцінює конкретні приклади поведінки у природі, власну
діяльність
|
|
9
|
Учень/учениця володіє вивченим
матеріалом, застосовує знання в стандартних та частково змінених ситуаціях;
може спланувати дії для здійснення пошукової діяльності; знаходить необхідну
інформацію в додаткових джерелах інформації; обговорює отриману інформацію,
застосовує отримані знання в повсякденній діяльності; здійснює самооцінку
власних навчальних досягнень за запропонованим зразком.
Самостійні і практичні
роботи виконує під опосередкованим керівництвом учителя/ учительки. Називає
основні етапи виконання дослідів і практичних робіт та знає основні прилади,
їх призначення
|
|
Високий
|
10
|
Учень/учениця володіє системою природничих понять у межах,
визначених навчальною програмою, встановлює як внутрішньопонятійні, так і
міжпонятійні зв’язки; вміє розпізнавати тіла і явища природи, які охоплюються
засвоєними поняттями різного рівня узагальнення; порівнює природні об'єкти не
менш ніж за 34 ознаками; відповідь аргументує, використовуючи приклади із
життя, опираючись на власний досвід; користується найпростішими
вимірювальними приладами, застосовує знання для пояснення та
оцінки різноманітних процесів і явищ; планує власну навчальну діяльність з предмета,
навчальнодослідних або іншого типу завдань
|
11
|
Учень /учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальної
програми, вміє застосовувати набуті навички за аналогією і в нових
нестандартних ситуаціях; здатен і готовий використовувати отримані знання та
вміння в повсякденному житті; фіксує основний зміст навчального тексту у
вигляді плану; заповнює запропоновані таблиці; використовує додаткові джерела
інформації при вирішенні навчальних завдань; самостійно виконує практичні,
творчі завдання, спостереження і дослідження; виступає перед класом; оцінює
власний внесок у діяльність малої групи співробітництва
|
|
|
12
|
Учень/учениця має системні, міцні знання про різноманіття
тіл, речовин та явищ природи і їх найпростіші класифікації; методи (визначені
програмою) вивчення природи; усвідомлено використовує їх у стандартних та
нестандартних ситуаціях; використовує вивчені природничі терміни у власних
усних повідомленнях із застосуванням ілюстративного матеріалу і в письмових відповідях;
виступах перед класом; бере участь у роботі
групи співробітництва відповідно до зазначеної ролі; описує власні
спостереження або досліди, визначає мету спостереження або досліду, умови
проведення роботи і отримані результати; використовує набуті знання, уміння
та навички в практичній діяльності та в повсякденному житті
|
Підсумкова перевірка і підсумкове оцінювання
Об'єктами підсумкової перевірки
з природознавства є:
знання (у формі фактів, понять)
про предмети і явища природи, їх взаємозв'язки і залежності між ними;
уміння виконувати різні види
навчально-пізнавальних дій щодо об'єктів природи та інформації про них;
уміння оцінювати об'єкти природи,
а також власну поведінку та інших людей серед природи;
уміння
застосовувати набуті знання й навички у своєму повсякденному житті;
уміння творчого
застосування набутих природничих знань і способів діяльності в змінених
ситуаціях;
досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього
світу і природи, до різноманітних видів діяльності, зокрема природоохоронної.
Підсумкова перевірка здійснюється письмово у формі тематичної контрольної
роботи в кінці вивчення теми (2-4 кл.). Протягом навчального року передбачається
6 тематичних контрольних робіт (по 3 роботи у кожному семестрі).
Тематична
контрольна робота може бути: комбінованою, що включає завдання з кожного об’єкта, що підлягає
підсумковій перевірці; тестовою, що
складається із тестових завдань закритого і відкритого типів.
Залежно від теми,
контингенту класу вчитель може обирати або комбіновану або тестову контрольну
роботу. Загальна кількість перевірок за семестр від вибору
кількості комбінованих робіт не змінюється. При цьому протягом навчального року
комбінованих робіт має бути не більше 3.
У 2 класі для контрольної
роботи добирають 6 завдань – по 1 завданню з кожного об’єкта, що підлягає підсумковій
перевірці: підкреслити певне слово, дати коротку відповідь на запитання,
з’єднати поняття із відповідним малюнком тощо. Контрольна робота у 2 класі не
передбачає розгорнутих відповідей. Тестові роботи складаються з 3 завдань
закритого типу з вибором однієї відповіді з трьох пропонованих варіантів і 2
завдань відкритого типу.
Вимоги до формування змісту і
оцінювання
комбінованої контрольної роботи у
3-4 класах
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне
правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Завдання на перевірку знань про предмети і явища
природи, їх взаємозв'язки і залежності між ними
|
3
|
1 бал
|
3 бали
|
2.
|
Завдання на перевірку умінь
виконувати різні види навчально-пізнавальних дій щодо об'єктів природи та інформації
про них
|
1
|
1 бал
|
1 бали
|
3.
|
Завдання на перевірку умінь
оцінювати об'єкти природи, а також власну поведінку та інших людей серед
природи
|
2
|
1 бал
|
2 бали
|
4.
|
Завдання на перевірку умінь застосовувати набуті
знання й навички у своєму повсякденному житті
|
2
|
1 бал
|
2 бали
|
5.
|
Завдання на перевірку досвіду емоційно-ціннісного
ставлення до навколишнього світу і природи, до різноманітних видів діяльності
|
1
|
2 бали
|
2 бал
|
6.
|
Завдання на перевірку умінь творчого застосування
набутих природничих знань і способів діяльності в змінених ситуаціях
|
1
|
2 бали
|
2 бали
|
Разом
|
10
|
-
|
12 балів
|
Вимоги до формування змісту і
оцінювання
тестової контрольної роботи у 3-4
класах
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне
правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Завдання
закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох пропонованих варіантів
|
3
|
1 бал
|
3 бали
|
2.
|
Завдання
відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності між 6
компонентами
|
2
|
2 бали
|
4 бали
|
3.
|
Завдання
відкритого типу з короткою відповіддю
|
1
|
2 бали
|
2 бали
|
4.
|
Завдання
відкритого типу з розгорнутою відповіддю
|
1
|
3 бали
|
3 бали
|
Разом
|
7
|
-
|
12 балів
|
Для підсумкової перевірки можуть готуватись контрольні роботи з іншими
підходами до структурування і комбінування завдань, але з обов’язковим
дотриманням вимог до навчальних досягнень учнів, зазначених у чинній програмі з
навчального предмета.
Комментариев нет:
Отправить комментарий