ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
УКРАЇНСЬКА
МОВА
Календарний
план з складено згідно з Навчальними програмами для загальноосвітніх навчальних
закладів із навчанням українською мовою. 1 – 4 класи. К.: Видавничий дім
«Освіта», - 2016 р. ( оновлені ), відповідно до наказів
Міністерства освіти і науки України від 05. 08. 2016 № 948 « Про затвердження
змін до навчальних програм для 1 – 4-х класів загальноосвітніх навчальних
закладів».
Підручник: Українська мова: підруч. для загальноосв. навч.закл.: 3-й кл. /
М.С. Вашуленко, О.І. Мельниченко, Н.А. Васильківська – К.: Видавничий дім «Освіта»,
2013.
|
І семестр
|
ІІ семестр
|
Усього
|
Загальна кількість навчальних
годин
|
64
|
55
|
119
|
Кількість годин на тиждень
|
4
|
3
|
7
|
Кількість контрольних робіт
|
5
|
5
|
10
|
Списування
|
1
|
1
|
2
|
Диктант
|
1
|
2
|
3
|
Перевірка
мовних знань і вмінь
|
1
|
2
|
3
|
Діалог (усно)
|
1
|
|
1
|
Письмовий
переказ
|
1
|
|
|
Кількість тематичних оцінювань
|
6
|
5
|
11
|
УКРАЇНСЬКА МОВА
119 годин
І семестр – 4 години на тиждень;
ІІ семестр – 3 години на тиждень.
Дата
|
№
уроку
|
Тема уроку
|
Вправи за
підруч.
|
І семестр
|
|||
Мова і мовлення
|
|||
|
1
|
Розширення відомостей про мову як засіб людського
спілкування. Державна і рідна мова.
|
1-9
|
|
2
|
Культура усного і писемного мовлення. Вимова і
написання слова сантиметр.
|
10-19
|
|
3
|
Слова ввічливості, їх уживання в різних ситуаціях.
Вимова і написання слова вдячний
|
20-23
|
Текст
|
|||
|
4
|
Розширення уявлень про текст та його будову. Вимова і
написання слова гармонія.
|
24-28
|
|
5
|
Типи текстів: розповідь, опис, есе; їх характерні
ознаки. Тема і мета висловлювання у текстах різних типів. Частини тексту
|
29-35
|
|
6
|
Текст-розповідь.
Складання усної розповіді за малюнками.
|
36-40
|
|
7
|
Спостереження за найголовнішими ознаками текстів різних типів і
стилів.
|
41-46
|
|
8
|
Урок розвитку мовлення №1. Твір-опис за фотоілюстрацією. Художній опис зайця.
|
С.1-3
|
|
9
|
Текст
–есе. Характерні ознаки тексту-есе.
|
47-52
|
|
10
|
План
тексту. Поділ тексту на логічно завершені частини за планом і без нього.
Складання плану прочитаного тексту.
|
53-56
|
|
11
|
Засоби
змістового зв’язку між реченнями в тексті, вироблення уміння використовувати
їх у власних висловлюваннях.
|
57-59
|
|
12
|
Абзац. Роль абзаців у тексті. Необхідність дотримання
абзаців при оформленні творчих завдань, переказів.
|
60-64
|
|
13
|
Складання
художніх та науково-популярних текстів (без уживання терміну), за
поданими зразками, з урахуванням ситуації мовлення.
|
65-67
|
|
14
|
Особливості текстів-листів,
привітань, запрошення. Правила написання адреси. Складання листа.
|
68-74
|
|
15
|
Урок розвитку мовлення №2. Письмовий
переказ тексту за складеним планом.
|
С.15-20
|
|
16
|
Контрольна робота : письмовий переказ
|
|
Речення
|
|||
|
17
|
Аналіз контрольної роботи. Закріплення й узагальнення вивченого про речення в
1-2 класах.
|
75-79
|
|
18
|
Речення,
різні за метою висловлювання та інтонацією (розповідні, питальні,
спонукальні; окличні та неокличні). Інтонування речень під час голосного читання, зв’язних висловлювань та
усного діалогу.
|
80-84
|
|
19
|
Використання різних видів речень у висловлюваннях,
створених на основі навчальних ситуацій. Розділові знаки в кінці речень
|
85-87
|
|
20
|
Звертання, розділові знаки при них. Вимова і написання
слова горизонт.
|
88-92
|
|
21
|
Головні члени речення (підмет і присудок). Зв’язок слів
у реченні. Поняття про словосполучення. Вимова і написання слова приязний.
|
93-97
|
|
22
|
Зв'язок слів у реченні. Словосполучення. Головне і
залежне слово в словосполученні.
|
98-102
|
|
23
|
Урок розвитку мовлення №3. Написання
листа.
|
С.4-7
|
|
24
|
Закріплення знань про головні члени речення. Встановлення зв’язку слів у
реченні.
|
103-107
|
|
25
|
Побудова
речень. Встановлення зв’язку слів у реченні.
|
|
|
26
|
Контрольна робота: списування.
|
|
Слово. Значення слова.
|
|||
|
27
|
Значення слів, пряме і
переносне значення. Багатозані слова.
|
108-115
|
|
28
|
Слова,
що звучать і пишуться однаково , але мають різні значеня. Вимова і написання слова криниця.
|
116-120
|
|
29
|
Синоніми,
добір синонімів з метою увиразнення висловленої думки та уникнення
невиправданих повторів того самого слова. Роль синонімів у тексті.
|
121-125
|
|
30
|
Ознайомлення
з деякими найпоширенішими фразеологізмами. Вимова і написання слова акваріум.
|
126-128
|
|
31
|
Урок розвитку мовлення №4. Складання письмових запрошень і
привітань
|
С.8-11
|
|
32
|
Слова,
протилежні за значенням (антоніми).Контрольна робота: діалог (усно)
|
129-134
|
Будова слова
|
|||
|
33
|
Аналіз контрольної роботи. Поняття про закінчення слова. Роль закінчення.
Визначення закінчення способом змінювання слів за питаннями.
|
135-140
|
|
34
|
Поняття про основу слова. Вимова і написання слова милосердний.
|
141-146
|
|
35
|
Частини основи: корінь, префікс, суфікс. Розбір слів за
будовою.
|
147-151
|
|
36
|
Корінь. Спільнокореневі слова. Аналіз будови
слова. Вимова і написання слова минулий.
|
152-155
|
|
37
|
Розрізнення спільнокореневих та різнокореневих слів.
|
156-159
|
|
38
|
Урок
розвитку
мовлення №5. Твір-розповідь за фрагментами тексту «По гриби»
|
С.11-14
|
|
39
|
Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але
мають різне значення
|
160-163
|
|
40
|
Чергування голосних [о], [е] з [і] у коренях слів . Вимова і написання слова пиріг.
|
164-168
|
|
41
|
Чергування приголосних [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] і
[з’], [ц’], [с’] у коренях слів. Вимова і написання
слова тривога.
|
169-173
|
|
42
|
Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в коренях слова, що перевіряється наголосом. Поняття
«орфограма». Вимова і написання слова черемха.
|
174-178
|
|
43
|
Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в
корені слова, які не перевіряються наголосом.
|
179-183
|
|
44
|
Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в
корені слова, які не перевіряються наголосом. Робота з орфографічними
словниками.. Вимова і написання
слів президент, директор, апетит,
депутат
|
184-189
|
|
45
|
Урок розвитку мовлення №6 Твір-міркування за прислів`ями «Книга дорожча за найбільше багатство».
|
С.20-22
|
|
46
|
Контрольна робота: перевірка
мовних знань і вмінь з теми Слово.Значення слова.Будова слова»
|
|
|
47
|
Аналіз
контрольної роботи. Поглиблення знань про дзвінкі та глухі приголосні (парні
й непарні). Вимова і написання слова велосипед.
|
190-193
|
|
48
|
Вимова і правопис слів із дзвінкими приголосними в кінці та середині
слів перед глухими.
|
194-197
|
|
49
|
Правильна вимова слів із глухими
приголосними .
|
198-209
|
|
50
|
Префікс. Словотворча роль префіксів. Вимова і написання
слова криниця.
|
210-214
|
|
51
|
Творення слів з найуживанішими префіксами, складання з
ними словосполучень і речень. З’ясування значення слів з різними префіксами.
|
|
|
52
|
Префікси, співзвучні з прийменниками (спостереження за
звучанням і написанням).
|
215-219
|
|
53
|
Урок розвитку мовлення №7.
Вибірковий переказ.
|
С.23-26
|
|
54
|
Правопис префіксів роз-, без-. Перенос слів із
префіксами. Спостереження за збігом однакових приголосних звуків на межі
префікса і кореня
|
220-224
|
|
55
|
Практичне
ознайомлення з написанням префіксів з-
(с-).
|
225-228
|
|
56
|
Збіг
однакових приголосних звуків на межі префікса і кореня.
|
229-232
|
|
57
|
Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї.
|
233-236
|
|
58
|
Перенос слів із префіксами.
|
237-240
|
|
59
|
Суфікс.
Спостереження за роллю суфіксів на прикладі спільнокореневих слів, які
належать до тієї самої частини мови.
|
241-252
|
|
60
|
Контрольна робота : диктант
|
|
|
61
|
Урок
розвитку
мовлення №8. Перебудова казки
|
С.27-31
|
|
62
|
Аналіз
контрольної роботи. Творення слів з найуживанішими суфіксами, введення їх у
речення, текст.
|
252-255
|
|
63
|
Підсумковий
урок.
|
|
ІІ семестр
|
|||
Дата
|
№
|
Тема уроку
|
Вправи
|
Частини мови
|
|||
|
64
|
Спостереження за словами, що відповідають на питання, а також за службовими словами, до яких не можна поставити
питання (і, та, на, від, до, але тощо).
Розпізнавання таких слів.
|
259-262
|
|
65
|
Логічні вправи на розрізнення слів за родовими і
видовими ознаками та за смисловими групами у межах кожної частини мови.
|
263-266
|
|
66
|
Спостереження і добір спільнокореневих слів, які
належать до різних частин мови. Вимова і написання слова дециметр.
|
267-275
|
|
67
|
Урок розвитку мовлення №9.
Твір-розповідь
за сюжетним малюнком «Лижні змагання».
|
С.32-35
|
Іменник
|
|||
|
68
|
Загальне поняття про іменник. Іменники, що означають
назви істот та неістот . Вимова і написання слова фермер
|
276-279
|
|
69
|
Власні і загальні іменники. Велика буква у власних
іменниках.
|
284-287
|
|
70
|
Закріплення навичок правопису власних і загальних
іменників.
|
288-293
|
|
71
|
Формування поняття предметності на прикладах іменників,
які означають опредмечені якості.
Вимова і написання слова електрика
|
294-297
|
|
72
|
Формування поняття предметності на прикладах іменників,
які означають опредмечені дії.
|
298-303
|
|
73
|
Вживання іменників у прямому і переносному значеннях.
|
|
|
74
|
Урок розвитку мовлення №10. Твір-міркування за вказаною темою «Кого я вважаю своїм
другом?».
|
С.36-38
|
|
75
|
Контрольна робота : списування.
|
|
|
76
|
Аналіз перевірної роботи. Рід іменників: чоловічий,
жіночий, середній. Приналежність слова
до одного з родів. Вимова і написання слова колектив.
|
304-307
|
|
77
|
Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.
Приналежність слова до одного з родів.
Вимова і написання слова хвилина.
|
308-312
|
|
78
|
Змінювання іменників за числами (однина і множина).
Вимова і написання слова черешня.
|
313-317
318-321
|
|
79
|
Практичне ознайомлення з відмінками іменника (назви відмінків,
відмінкові питання).
|
322-325
|
|
80
|
Урок розвитку мовлення №11. Творення віршів.
|
С.39-41
|
|
81
|
Спостереження за змінюванням (у таблиці) іменників за
відмінками. Форма слова. Спостереження за влучним уживанням
іменників-синонімів, іменників-антонімів у тексті. Вимова і написання слова комбайн.
|
326-330
|
|
82
|
Контрольна
робота: диктант.
|
|
Прикметник
|
|||
|
83
|
Аналіз контрольної
роботи. Загальне поняття про прикметник.
|
331-
335
|
|
84
|
Встановлення
зв’язку прикметників з іменниками за допомогою питань від іменника до
прикметника. Вимова і написання слова айстра.
|
336
-340
|
|
85
|
Урок розвитку мовлення №12. Складання загадок
|
С.42-44
|
|
86
|
Змінювання прикметників за числами.
|
346-350
|
|
87
|
Закріплення вміння змінювати прикметники за числами,
ставити питання до прикметника, редагувати текст.
|
351-355
|
|
88
|
Змінювання прикметників за родами Родові закінчення прикметників: -ий, -ій, -а, -я, -е, -є.
Розпізнавання форм прикметників за родовими закінченнями та іменниками, від
яких залежать прикметники.
|
356-359
|
|
89
|
Визначення роду і числа прикметників за іменниками.
Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми. Використання їх у зв’язних
висловлюваннях.
|
360-369
|
|
90
|
Закріплення вивченого. Повний аналіз прикметника як
частини мови.
|
365-369
|
|
91
|
Урок розвитку мовлення №13. Твір-опис на основі власних спостережень «Надійшла
весна прекрасна».
|
С.44-47
|
|
92
|
Вживання прикметників у прямому і переносному
значеннях. Спостереження за вживанням прикметників у загадках.
|
369-378
|
|
93
|
Вправи на засвоєння різних форм прикметників у сполученні
з іменниками. Закріплення й узагальнення знань про прикметник.
|
379-387
|
|
94
|
Контрольна
робота: перевірка мовних знань і вмінь
з теми «Іменник. Прикметник».
|
|
|
|
Дієслово
|
|
|
95
|
Аналіз контрольної роботи. Загальне поняття (питання,
роль у реченні). Зв’язок дієслова з іменником у реченні. Вимова і написання
слова очерет.
|
388-391
|
|
96
|
Урок розвитку мовлення №14. Переказ із творчим доповненням.
|
С. 48-52
|
|
97
|
Зв'язок дієслова з іменником у реченні. Вимова і
написання слова космонавт.
|
392-394
395-398
|
|
98
|
Дієслова-синоніми. Удосконалення висло-влювань шляхом
добирання дієслівних синонімів.
|
399-403
|
|
99
|
Дієслова-антоніми. Вимова і написання слова кипіти.
|
404-407
|
|
100
|
Вживання дієслів у переносному значенні. Вимова і
написання слова кошеня.
|
408-412
|
|
101
|
Змінювання дієслів за часами.
|
418-422
|
|
102
|
Урок розвитку мовлення №15. Творення казки. Чарівні казки.
|
С.52-55
|
|
103
|
Розпізнавання часових форм дієслів у тексті.
Використання їх у власних висловлюваннях.
|
423-426
|
|
104
|
Дієслова завершеної і незавершеної дії.
|
427-431
|
|
105
|
Закріплення знань і вмінь про часові форми дієслова.
|
432-440
|
|
106
|
Правило написання не з дієсловами. Використання
дієслів з не в монологічному та діалогічному мовленні
|
441-445
|
|
107
|
Урок розвитку мовлення №16. Твір-розповідь з елементами міркування «Моя
заповітна мрія».
|
|
|
108
|
Закріплення знань про дієслово
|
|
|
109
|
Контрольна
робота: перевірка мовних знань і вмінь
з теми «Дієслово»
|
|
Повторення вивченого за рік
|
|||
|
110
|
Аналіз перевірної роботи. Повторення
вивченого про звуки і букви. Українська абетка (алфавіт). Букви на
позначення голосних і приголосних звуків. Способи позначення м’якості
приголосних на письмі.
|
450-456
|
|
111
|
Повторення вивченого про текст і
речення.
|
457-461
|
|
112-113
|
Повторення вивченого про частини мови.
|
462-466
|
|
114
|
Повторення вивченого про правопис слів з ненаголошеними
голосними [е], [и] в корені слова, що перевіряються наголосом.
Правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в корені слова,
що не перевіряються наголосом.
|
|
|
115
|
Контрольна робота: диктант
|
|
|
116
|
Аналіз перевірної роботи. Повторення вивченого
матеріалу. Правило переносу слів із подвоєними буквами. Велика буква у
власних іменниках.
|
|
|
117
|
Повторення вивченого матеріалу про правопис слів із
дзвінкими і глухими приголосними. Вживання апострофа після префіксів на
приголосний перед буквами я, ю, є, ї.
|
467-470
|
|
118
|
Урок розвитку мовлення №17 Стислий переказ.
|
|
|
119
|
Підсумковий урок за рік
|
|
Слова, значення,
вимову і написання яких учні мають запам’ятати: абрикóс, адрéса, áйстра, акваріум, апельси́н, апети́т, асфáльт, вдячний, велосипéд,
вóгнище, вокзал ,внесок, гармонія,горизóнт, гримі́ти, депутáт, децимéтр, дирéктор, елéктрика,
кипі́ти, кишéня, колекти́в, комбáйн,
коридóр, космонáвт, крини́ця,
минýлий, милосердний, очерет,
пирі́г, приязний, президéнт, пшени́ця,
сантимéтр, секýнда, тривóга,
фéрмер, хвили́на, черéмха, черéшня (40 слів).