понедельник, 6 сентября 2021 г.

Орієнтовний календарний план уроків мистецтва у 1 класі До підручника: Л.М. Масол, О.В. Гайдамака, О.М. Колотило.

 

Масол Людмила Михайлівна,

кандидат педагогічних наук,

науковий керівник і експерт проекту ЮНЕСКО з мистецької освіти в Україні, м. Київ, Україна,

 е-mail: lmasol@ukr.net

 

Гайдамака Олена Василівна,

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник

ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»,

м. Київ, Україна,

                                                                                       е-mail: lgaidamaka@ukr.net

 

Колотило Оксана Миколаївна,

 кандидат педагогічних наук, вчитель-методист Чернігівського ліцею № 22, м. Чернігів, Україна,

е-mail:oxana-kolotilo@ukr.net

 

Орієнтовний календарний план уроків мистецтва у 1 класі

64 год + 6 год (резервний час)

До підручника: Л.М. Масол, О.В. Гайдамака, О.М. Колотило.

Мистецтво. 1 клас. – Київ: «Генеза», 2018. – 144 с. : іл.

Дата

Тема

Музичне мистецтво

Образотворче мистецтво

Приміт-ки

 

РОЗДІЛ І. МИСТЕЦТВО - ЧАРІВНЕ ВІКНО У СВІТ

 

 

12. ПЕРШИЙ РАЗ У ПЕРШИЙ КЛАС…

Музичні та шумові звуки. Мелодія. Правила співу.

СММ: М. Скорик. Мелодія.

СКМ: М/ф «Гойда, гойда-гой, ніченька іде» у виконанні Н. Матвієнко (фрагмент).

ХТД: Музика і слова Н. Май

«Пісня першокласника».

Образотворче мистецтво. Крапка, лінія.

СОМ: K. Жерард. Моє місто; Д. Івашина. Міський пейзаж.

 

ХТД: зображення та декорування лініями і крапками шкільного дзвоника (фломастери, олівці).

 

 

34.

МОЇ ДРУЗІ

Музичні звуки: довгі та короткі. Правила сприймання музики.

СОМ: В. Волегов. Діти; А. Логінова. Моя конячка.

СММ: Українська народна пісня «Котику сіренький»;

Я. Барнич. Коник.

СКМ: М/ф «Тихо, вечір надворі».

ХТД: поспівка «Ми дружній і веселий клас».

П: скрипковий ключ

Види та характер ліній: пряма, ламана, хвиляста.

СОМ: С. Якутович. Ілюстрація до повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків»,  Д. Денисова. З Днем народження.

ХТД: Подарунок другові або подружці. Малюнок різними лініями (фломастери, олівці).

Гра:  «Відгадай характер лінії» (зображення лінії руками у повітрі).

 

 

 

5–6.

МОЄ ДОВКІЛЛЯ

Музичні звуки: високі та низькі.

СММ: Звуки грому. Е. Гріг. Пташка. В. Подвала. Їжачок.

Дятел.

ХТД: гра «Зозуля та соловейко»;  Музика народна, слова В. Гончарук. «Прилетів комарик».

Гра: пофантазуй і придумай музичну історію з голосами

тварин різної висоти.

Контур.

СОМ: О. Кваша. Фрагмент ілюстрації до книги Р. Скиби «Кожному по скибці».

ХТД: малювання їжачка. (фломастери, олівці).

Гра: скласти казочку про їжачка за малюнком-піктограмою.

 

 

 

7–8.

СВІТ НАВКОЛО ТЕБЕ

Музичні звуки: гучні та тихі (форте та піано). Знак повторення

СОМ: Ю. та Л. Шевченки. Два метелики.

СММ: В. Барвінський. Жучок і Жучиха.

 А. Штогаренко.

Метелик.

ХТД: В. Верховинець. «Павук сірий, волохатий». Гра «Луна» («Ау»). Створення звукових картин: «Як легенький вітерець перетворився на сильний вітер» (голосом); «Як з дощових крапельок почалася злива з громом» (на інструменті).

Інструменти художника: фарби, пензлі.

Правила розміщення малюнка на аркуші.

СОМ: Ган Інь-Сан. Метелики.

ХТД: Квіткова галявина.

Вправа: малювання відбитками пальчиків, змочених у фарбу,  простих за формою об’єктів природи: метеликів, павучків, квітів.

 

 

 

9–10. ЛЯЛЬКОВІ НАСТРОЇ

Настрій у музиці.

СОМ: Д. Денжл. Ляльковий лікар;

 К. Бабок. Коли збувається більше, ніж мріялось.

СММ: Л. Колодуб. Лялька співає.

СКМ: М/ф «Дитячий альбом» (П. Чайковський. Нова

лялька. Хвороба ляльки)

ХТД: поспівки «Бідолашна Маша», «Іде бичок, хитається».

Настрій в образотворчому мистецтві.

Правила нанесення акварельної фарби на малюнок.

СОМ: ілюстрація: персонажів мультфільму «Незнайко в Сонячному місті».

СКМ: М/ф «Незнайко в Сонячному місті» (фрагмент).

ХТД: малювання святкового феєрверку у ляльковому місті

(воскові олівці та акварельні фарби).

 

 

11–12.

ДИТЯЧІ ЗАХОП-

ЛЕННЯ

Настрій у музиці (продовження)

СОМ: I. Ліфшиц. Діти.

СММ: Б. Фільц.

 Гра у м’ячик. Р. Шуман. Гра в піжмурки з циклу

«Дитячі сцени».

СКМ: М/ф «Літачок Жужа». Рахуємо

 до десяти.

ХТД: Музика В. Прокопик,

слова Н. Танасійчук «Літачок Жужа».

Форма. Утворення лініями різних форм: трикутної, прямокутної.

СОМ: персонажі з мультфільмів.

СКМ: М/ф «Літачок Ліп» (за мотивами казок Н. Вовк).

ХТД: створення образу диво-машини, використовуючи різні форми (кольорові олівці). Гра: «Веселі літери». Створення образів літери-машинки чи іншої іграшки.

 

 

13–14. ОСІННІЙ ЯРМАРОК

Характер музики.

СОМ: Г. Тот. Натюрморт.

СММ: В. Кузнєцов. Український ярмарок (гурт «Дзвони»).

Український народний танець «Козачок»

ХТД: Музика народна, слова Н. Кукловської «Урожайна»;

Гра «Оживи» картину. Уяви, що фрукти

та ягоди раптом

заспівали.

Гра «Ярмарок».

Утворення лініями різних форм: круглої та овальної. Аплікація. Правила правильного  розміщення

аплікації на аркуші.

СОМ: В. Тимошенко. “Натюрморт з чорнобривцями”

ХТД: виконання аплікації “Урожай”  (кольоровий папір).

 

 

 

15–16.

МОЯ УКРАЇНА БАГАТА Й ГОСТИННА

Мистецтво про рідний край. Характер музики.

СОМ: М. Тимченко. Співуча Україна.

СММ: Музика О. Осадчого, слова Ю. Рибчинського «Земле моя».

ХТД: Поспівка «Рідний край» Музика А. Філіпенка, слова Г. Бойка «На місточку».

Природні  матеріали. Форма.

СОМ: Т. Бердник. Картини з

листя.

ХТД: моделювання з природного матеріалу: створення образів героїв  мультфільмів (фрукти, пластилін).

 

 

 

 

17–18.

КРАСА РІДНОЇ ЗЕМЛІ

Пісня. Куплет.

Правила дихання під час співу.

СОМ: М. Приймаченко. Їде осінь на коні.

СММ: К. Стеценко. Вечірня пісня. С. Людкевич. Старовинна пісня.

ХТД: Музика М. Ведмедері, слова Н. Красоткіної.  «Ой ходила осінь».

Колір. Основні та похідні кольори.

Палітра.

СОМ: Й. Бокшай. Осінь.

ХТД: зображення природи способом роздмухування плям (фарби, тонований папір, трубочка для соку).

Вправа: «Основні та похідні кольори».

 

 

 

19–20. ВЕСЕЛКО-

ВИЙ ДИВОГРАЙ

Звуки та кольори в мистецтві., Сім кольорів веселки - сім нот (порівняння, ознайомлення).

СОМ: О. Збруцька. Райдуга.

СММ: С. Прокофʼєв. Дощик і веселка.

ХТД: Слова Н. Гуркіної

Веселка; Музика і слова Н. Май. «Кап-кап-кап».

Кольори веселки. Основні та похідні кольори. Правила розміщення зображення на аркуші.

СОМ: І. Буканов. Райдуга.

ХТД: зображення веселки (акварель).

 

 

 

21–22.

 РІЗНІ БАРВИ У ПРИРОДИ

 

Танець

 СММ: Український народний танець «Гопак». І. Шамо. Дніпровський вальс.

СКМ:Український народний танець «Метелиця» (фрагмент).

ХТД: Звукові картини «Пісня осені» та «Хоровод зими».

Музика народна, слова В. Верховинця «Метелиця»,

Музика В. Верховинця, слова народні «Зробим коло».

 

Теплі, холодні кольори. Колірне коло.

СОМ: В. ван Гог. Місячна ніч.

ХТД: Малювання будиночка Осені теплими кольорами або будиночка Зими – холодними (варіант – за вибором).

Вправи: Зображення доріжки з опалого листя фарбами теплих кольорів і льодяної гірки фарбами холодних кольорів.

Гра: «Веселі літери та цифри». Створення казкових будиночків із використанням літер та цифр.

 

 

23–24. ЗИМОВІ РИТМИ

 

Ритм у мистецтві.

СММ: К. Дебюссі. Сніг танцює (ксилофон)

ХТД: Придумай і заспівай ніжну мелодію до вірша, обери музичний інструмент для супроводу.

Ритм. Повторення правил користування ножицями.

СОМ: О. Кваша. Іл. серії «Їде грудень на коні», приклади ритму в образотворчому мистецтві.

ХТД: Колективна робота. Створення прикраси у певному ритмі із сніжинок.

 

 

25–26. СВЯТКОВІ ПЕРЕТВО-РЕННЯ

 

Ритм у мистецтві (продовження).

СКМ: Руханка «Танці-зігріванці» (фізкультхвилинка).

ХТД: Музика і слова Н. Рубальської «Пісня сніговиків».

 

 

Розбіл та затемнення кольорів. Повторення правил розміщення об’єктів на аркуші.

СОМ: К. Головін. Зимова дорога; Ю. Пацан. Зима.

ХТД: Створення композиції «Танок сніговиків».

Вправа: затемнення та розбіл синього кольору. Колективна робота.

Гра: продовження історії Барвика про сніговичка.

 

 

27–28. ЗИМОВІ СВЯТА

 

Зимові свята в мистецтві.

СММ: Дж. Л. П’єрпонт. Jingle Bells (Дзвіночки дзвенять).

ХТД: Музика А. Олєйнікової, слова В. Чайковської. «Святий Миколай».

Зимові свята в мистецтві. 

СОМ: Л. Мартін.

ХТД: малювання композиції «Новорічна ялинка» (гуаш, пальчикові відбитки).

 

 

29–30. РАДІЙТЕ! СВЯТО ЙДЕ!

 

Колядки, щедрівки.

Пісні з інструментальним супроводом та без нього.

СОМ: І. Горобчук. Вертеп.

СММ: Колядка «Бог ся рождає!».

ХТД: Колядка «Радуйтеся, люди!».

Вітальна листівка.

СОМ: С. Гординський. Різдвяні листівки.

ХТД: Варіант 1. Створення вітальної листівки «Різдвяна зірка» (матеріали за вибором). Варіант 2.  «Різдвяне янголятко» (відбитки долоньок, домальовування фарбами).

 

 

31–32

 

УЗАГАЛЬНЕННЯ. ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

(Завдання Лясольки. Завдання Барвика. Завдання Лясольки та Барвика)

 

 

РОЗДІЛ 2.  ЗАГАДКИ ХУДОЖНІХ МОВ

 

33–34. МАНДРИ КРАЇНОЮ МИСТЕЦТВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вокальна та інструментальна музика. Цирк.

СММ: Українська народна мелодія «Щедрівочка щедрувала» у вокальному та інструментальному виконанні; Ф. Мендельсон. «Танець клоунів» з концертної сюїти

«Сон літньої ночі».

СОМ:  І. Сколоздра. Різдво. Коломийка. А. Ма́ке. Цирк. Атлети, клоуни та мавпочка; Ю. Мацик. Клоуни.

ХТД: створення мелодії до вірша.

Цирк. Циркова афіша.

СОМ: Цирк в образотворчому мистецтві

ХТД: малювання клоуна (воскові олівці)

 

 

 

 

 

35–36. ЗУСТРІЧ ІЗ ТЕАТРОМ

Театр. Актор. Правила поведінки в театрі.

СКМ: М. Равель. Балет «Дитя та чари» (відеофрагмент).

ХТД: Українська народна пісня «Два півники» ( виконання в ролях, з ритмічним супроводом – барабан, трикутник, бубон). Інсценізація змісту віршів.

 

Ляльковий театр. Театральна лялька. Ескіз.

СОМ: світлини: Київський театр ляльок, скульптури казкових героїв.

ХТД: ескіз ляльки до казки «Лисичка, Котик і Півник» (фломастери, олівці).

Гра «Ляльковий театр.

 

 

37–38. ЧАРІВНИКИ БАЛЕТУ

Балет. Мова танцю. Вальс.

СММ: П. Чайковський. Вальс сніжинок із балету «Лускунчик».

ХТД: Музика Я. Степового, слова народні «Сніжинки»

 

 

 

Балет, театральний костюм. Ескіз (повторення).

СОМ Образ балерин в образотворчому мистецтві

ХТД: малювання ескізів костюмів для виконавців балету (фломастери, олівці).

 

 

39–40

БАЛЕТ-КАЗКА

Оркестр. Музичні інструменти: скрипка (струнні), флейта (духові), барабан (ударні).

СММ: Б. Павловський. Балет-казка «Білосніжка і семеро

гномів» (фрагмент).

СКМ: м/ф «Білосніжка і семеро гномів» (фрагмент).

ХТД: гра «Оркестр».

 

 

Грим. Теплі та холодні кольори (повторення).

СОМ фрагменти з балетної вистави, зразки гриму.

ХТД: «Веселі гноми» (фломастери чи акварель). Варіант 1 -  перетворюємо вивчені літери. Варіант 2 – перетворюємо кольорові плями.

Гра «Веселі літери». Створити з вивчених літер улюблених казкових героїв, розповісти про них цікаві історії.

 

 

40–41. ВЕСЕЛИЙ МАНДРІВ-

НИК

НА ОПЕРНІЙ СЦЕНІ

Опера. Арія

СММ: Г. Гриневич. Опера-казка «Плескачик». Арії героїв

Опери.

ХТД: Музика Н. Барабаш. Арія Тіста з опери-казки «Колобкові мандри».

Декорації. Розміщення зображення (ближче  – далі).

СОМ: світлина декорації до лялькової вистави «Колобок».

ХТД: створення ескізу декорації до опери-казки «Плескачик» (воскові олівці, акварель).

 

 

42–43. ВЕСЕЛИЙ МАНДРІВ-

НИК

У ТЕАТРІ

ТА КІНО

 

 

 

 

 

Ансамбль. Хор.

СКМ: Музика і вірші О. Шевченка. М/ф «Колобок» із серії «З любов’ю до дітей», фрагменти з мульт-фільмів про колобка.

ХТД: створення власної опери-казки «Колобок»

(спів соло та в ансамблі).

Ляльковий театр. Актори-ляльководи.

СОМ: світлини театральних ляльок.

ХТД: ліплення з пластиліну одного з персонажів казки «Плескачик».

Гра-вигадка: придумати іншу кінцівку казки про колобка.

 

 

44–45. КАЗКОВІ РОЗПОВІДІ

Музична казка. Музичні  інструменти оркестру: (продовження) арфа, флейта.

СММ: М. Сильванський. Музична казка «Івасик-Телесик» (фрагменти: теми Івасика-Телесика, Змії, плескоту хвиль і передзвону молотів ковалів).

ХТД: створення мелодії до вірша, добір інстру-ментів для героїв музичної казки.

 

Мультфільми лялькові та мальовані.

СОМ: кадри з мультфільмів. Фонтан «Івасик-Телесик» у Львов.;

СКМ: М/ф «Потяг у казку» із серії «З любов’ю до дітей».

ХТД: малювання або ліплення одного з героїв казки «Івасик-Телесик» (художні матеріали за вибором).

 

 

46–47. КАЗКОВІ РОЗПОВІДІ

продовження

Музична  казка (продовження).  Регістр (на прикладі клавіатури піаніно).

СММ: М. Чембержі. Казка про синій пролісок.

ХТД: Музика А.Олєйнікової, слова Н. Іванової «Пролісок» Створення супроводу до пісні.

СКМ: М/ф «Квіти дружби» із серії «Уроки тітоньки Сови».

 

Правила зображення предметів з  віддаленням: ближче - більше, далі -менше.

СОМ: М. Глущенко. Рожева весна

ХТД: зображення пролісків або підсніжників на тонованому папері (гуаш).

 

 

48–49. КРАСА

І ЗДОРОВ’Я

Вплив музики на емоційний стан людини. Музика і спорт. Соліст.

СММ: Ф. Шуберт. Вечірня серенада. П. Чайковський.

Вальс квітів з балету «Лускунчик». Ж. Бізе. Марш

Тореодора з опери «Кармен».

ХТД: Українська народна пісня-гра «Гей, ви дітки чорнобриві».

СКМ: м/ф «Холодне серце» (фрагмент з фігурним катанням).

 

Вплив кольору на емоційний стан людини. Основні та похідні кольори (повторення).

СОМ: П. Сезанн. Натюрморт з драпіруванням, глечиком і вазою для фруктів; К. Білокур. Натюрморт «Квіти, яблука, помідори».

ХТД: створення композицій із овочів.

 

 

50–51. ВЕЛИКОДНІ ДИВА

Великдень, писанки. Музична фраза.

 СОМ: Н. Курій-Максимів. Великдень.

ХТД: Музика М. Катричка, слова В. Кленця, Н. Андрусич «Писанка». Створення мелодії до  вірша.

Писанки.  Прадавні візерунки. 

СОМ: Ю.Мацик. Чия писанка.

ХТД: Варіант 1. Крашанка (аплікація з кольорового паперу) Варіант 2. Мальованка. Ескіз (фломастери, олівці).

 

 

51–52. НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Народна музика.

СММ: Колискова (обробка А. Авдієвського), Я. Степовий. Колискова, Українська народна пісня «Сонечко» (обробка

В. Барвінського).

ХТД: Музика і слова народні «Вийди, вийди, сонечко».

 

Народна творчість. Вишиванка. Орнамент.

СОМ: світлини зразків творів декоративно-ужиткового мистецтва

ХТД: створення орнаменту для розпису чашки (пальчикові відбитки, гуаш).

 

 

53–54. НАРОДНІ ІНСТРУМЕН-ТИ

ТА ІГРАШКИ

Народні музичні інструменти: бандура, сопілка, бубон, волинка (дуда).  Свищики.

СОМ: зображення свищиків. Ф. Буше. Чабанець, що грає на волинці.

СММ: Гра на українській волинці (дуді). Й. С. Бах. Волинка. Українські народні танцювальні мелодії (ансамбль народних інструментів).

ХТД: Створення ритмічного супроводу, мелодії до вірша.

Народна іграшка. 

СОМ: світлини народних іграшок
ХТД: ліплення і декорування української народної іграшки - свищика (пластилін).

 

 

 

55–56. МИТЦІ ПРОФЕСІО-НАЛИ

Професійна музика.

Музичні професії: композитор, виконавець.

СММ: пісні Котика, Півника, Лисички з опери-казки К. Стеценка «Лисичка, Котик і Півник».

ХТД: Музика А. Філіпенка, слова О. Журливої «Узяла лисичка скрипку».

Художні професії: художник, скульптор.

СОМ: світлини скульптурних зображень котів.

ХТД: ліплення котика (пластилін або солоне тісто).

 

 

57–58. СТВОРЮ-ЄМО КРАСУ

Музичні професії: диригент.

СММ: М. Лисенко. Хор «А вже весна» з опери «Зима і Весна».

ХТД: Гра «Оркестр».

 

Розбіл кольору ( повторення).

СОМ: О.Шупляк. Яблуні цвітуть.

ХТД: зображення квітучої гілки яблуні (акварель, гуаш, тонований  папір).

 

 

59–60.

 ДО ВЕР-ШИН МАЙС-ТЕРНОСТІ

Професійна мистецька освіта:  музичні школи, музичні академії.

СММ: К. Дебюссі. Доктор Gradus ad Parnassum (Шлях до

Парнасу). Н. Нижанківський. Івасик грає на чельйо.

ХТД: Музика Т. Попатенко, слова М. Івенсен «Урок».

Робота в парах: виконання ритмічних послідовностей.

 

Професійна мистецька освіта: художні школи та академії мистецтв.

Порівняння зображень: реальне - вигадане.

СОМ: В. Глущенко. Півень у квітах.
ХТД: створення образу чарівного птаха (відбиток долоньки, гуаш).

 

 

61–62. МИСТЕЦЬКА ПОДОРОЖ ДО ЄВРОПИ

Знайомство з мистецтвом різних країн. Пісні й танці (узагальнення).

СММ: Ф. Шопен. Полонез; Італійська народна пісня «Санта Лючія»;  Н. Паганіні. Баркарола.

СОМ: А. Ніколаєв. Бал; М. Глущенко. Вечірня Венеція.

СКМ: м/ф «Танок маленьких каченят».

ХТД: Т. Вернер. Танок маленьких каченят (виконання рухів).

Знайомство з мистецтвом різних країн. Сувенір.

СОМ: світлини сувенірів різних країн Європи.

ХТД: Варіант 1. Коробка для сувеніру (моделювання). Варіант 2. Колективна робота «Український сувенір».

 

 

63–64

 

УЗАГАЛЬНЕННЯ. ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

(Завдання Лясольки. Завдання Барвика. Завдання Лясольки та Барвика)

 

 

 

Скорочення:

СММ – сприймання музичного мистецтва;

СОМ – сприймання образотворчого мистецтва; 

СКМ – сприймання кіномистецтва;

ХТД – художньо-творча діяльність.