понедельник, 22 января 2018 г.

День соборності України

Тема. Україна – моя Батьківщина.
Мета: поглиблювати  знання учнів про нашу країну – Україну; привернути увагу учнів до історії виникнення свята — Дня Соборності України; ознайомити з історичним минулим; донести до свідомості дітей важливість цієї історичної події; розвивати мислен­ня, пам'ять; виховувати любов до України.
Обладнання: карта України; державні символи; ілюстративний матеріал.

ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до уроку.
Слухання пісні Н. Май «Калинова  Україна».
ІІ. Повідомлення теми години спілкування.
1.     Обговорення змісту пісні.
- Яка наша Україна?
- Чому так співається в пісні?
2.     Розповідь вчителем легенди про Україну.
- Через віки і бурі лихоліть залишили нам пращури легенду. І ви її, будь ласка, збережіть, перекажіть онукам, друзі милі!
- Колись давно Бог створив народи і кожного наділив землею. Наші ж предки кинулися шукати собі землю пізніше, але  землі їм вже не дісталося.
От вони й прийшли до Бога. Дізнавшись, чого до нього при­йшли люди, запропонував їм Бог чорну землю.
- Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть інші народи.
— Ну, тоді я вам дам ту землю, що залишилася для раю. Там є усе: ріки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте: якщо її берегтимете, то вона буде ваша, а коли ні — належатиме ворогові.
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сього­днішнього дня. А країну свою назвали Україною.
-         Сьогодні ми багато цікавого довідаємося про нашу країну – Україну.
ІІІ. Робота по розкриттю теми.
1.     Вступне слово вчителя.
- Україна – чудова, прекрасна країна. Не даремно Бог сказав, що це земля, яка залишилася для раю.
1.     Робота в групах.
- Для того, щоб ви відчули красу нашої рідної землі, попрацюємо в групах. Перед вами -  пазли. Якщо ви їх правильно зберете, то відвідаєте різні куточки нашої країни. (Діти складають пазли із зображенням моря, гір, степу, лісу.)
- Які куточки краю ви склали? (Демонструються на екрані).
2.     Робота за фотоетюдами, розміщеними на дошці.
3.     Словникова робота.
-         Все це наша Україна.
-         Якими іншими словами можна назвати Україну? (Батьківщина, Вітчизна, рідний край, рідна земля).
-         Що ж для вас є Батьківщина?

4.Читання учнями віршів.
Знаєш ти, що таке Батьківщина?
Батьківщина —- це ліс осінній,
Це домівка твоя і школа,
І гаряче сонячне коло.
Батьківщина — це труд і свято,
 Батьківщина — це мама й тато,
Це твої найщиріші друзі
І бджола у веснянім лузі.
Батьківщина — це рідна мова,
Це дотримане чесне слово.

Край, де ми народились,
 Де ростем, живемо,
Батьківщиною ніжно
 І з любов'ю зовемо.

І ліси, і рівнини,
 Ріки,гори, поля —
Все це наша Вкраїна,
Неозора земля.

Рідний край, рідний край,
Ти Вкраїно наша.
Різні в світі землі є,
Але ти найкраща.

Ми всі діти українські,
Український славний рід,
Дбаймо, щоб про нас, маленьких,
 Добра слава йшла у світ!

5.  Перегляд презентації «Моя Україна».
6. Розповідь про День Соборності України.
-                      Сьогодні Україна — незалежна суверенна держава. Але чи завжди було так?
-                      Звичайно, ні.
-         Щороку 22 січня весь український народ із удячністю зга­дує тих героїв, які боролися за об'єднання усіх національно - демократичних сил українства, хто словом і багнетом намагався відродити незалежну Соборну Українську державу. Ідея всеукра­їнської єдності формувалася ще з часів Київської Русі, Галицько-Волинської держави, визвольної війни під проводом Богдана Хмель­ницького, Гетьманщини.
22 січня 1918 році у Києві на площі Святої Софії зібралося багато людей. У церквах били у дзвони. Вулицями крокувало українське військо. Гучно звучали оркестри. Майоріли національні прапори.
—         Саме цього дня було оголошено документ, що мав назву Чет­вертий універсал першого українського уряду, який був створений 1917 року у Києві. У цьому документі записано, що Україна проголо­шена самостійною державою — Українською Народною Республікою,
-         А через рік, того самого дня, на площі Святої Софії в Києві було проголошено про об'єднання всіх українських земель в одну спіль­ну Соборну Українську державу.
До цього часу Україна поділялася па Лівобережну та Правобе­режну. Польща прагнула приєднати до своїх земель західну части­ну Україпи, а на східпі території зазіхала Росія.
Увесь народ був розділений за політичними інтересами. Існува­ли Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР) і Українська На­родна Республіка (УHP).
22 січня 1919 року Західна Україна об'єдналася з Наддніпрян­ською Україною з дотриманням усіх належних урочистостей, щоб зміцнювати і будувати єдину державу.
В Акті злуки проголошувалося: «Однині воєдино зливають­ся століттями відірвані одна від одної частини Єдиної України, За­хідноукраїнська Народна Республіка (Галичина, Буковина, Угор­ська Русь) і Наддніпрянська Велика Україна. Здійснилися віковіч­ні мрії, якими жили, і за які вмирали кращі сини України. Однині є єдина, незалежна Українська Республіка».
Соборність — надзвичайно важлива і символічна, адже об'єднання українських земель — це заповітна мрія нашого народу.

6. Створення віночка єдності українського народу. (Учні вирізують з кольорового паперу квіти і наклеюють віночок навкруг карти України).
7. Читання учнями віршів.
Квітку у садочку.
Зернятко у полі.
Пташку, що в гайочку,
Гори, ріки, доли,
Хату, шлях, будівлю,
Сонце в небі синім
 Ми звемо чарівним
Словом — Батьківщина.

Маленькі наші ноги,
Та знають свою путь.
На службу Україні
Як виростуть, підуть.

Маленькі наші руки,
Та кріпнуть і ростуть.
На службу Україні
Всю працю віддадуть.
Дитячі в нас серденька,
Та щирі в них чуття,
Любити Україну
Будуть ціле життя.

Маленькі наші ноги,
Та знають, куди йти.
На службу Україні
Йдім, сестри і брати.

Все, що рідне, хай нам буде
Найдорожче і святе,
Рідна віра, рідна мова,
Рідний край нам над усе!

Присягаєм край наш рідний
Над усе любити.
Рідний народ шанувати
І для нього жити.

Ми живемо під небом ясним,
А навкруги шляхи, поля
І села, і міста прекрасні —
Це рідний край, моя земля.
У небі райдуга барвиста,
Краплини сонця золоті,
А діти — це маленькі іскри
В долонях рідної землі.
Ми щирих друзів на гостину,
Завжди чекаєм у добрий час.
Нові часи на Україні,
На Україні все гаразд!

У тебе є, сину,
Велика родина —
Велика-велика сім'я.
Найкраща країна —
Твоя Україна,
Родина твоя і моя.

Калина і м'ята,
І батьківська хата,
Безкрайні пшеничні поля;
І горда єдина
Твоя Україна
Так ніжно тобі промовля:

— Гордися, мій сину!
Я — вільна, єдина;
Трудящий народ наш, як рій.
Калинова врода
І вічний добробут
 У кожній оселі моїй.
8. Малювання малюнка «Мій рідний край».
9. Символи України.
- Символи — це зна­ки, умовні позначення чи предмети, які характеризують державу, відображають її історію, традиції, побут, прагнення народу.
У ст. 20 розділу І Конституції України записано:
«Державними символами України є Державний Прапор України,
Державний Герб України, Державний Гімн України».

Державний герб — офіційна емблема держави. Він зображується на прапорах, грошових знаках, печатках, державних документах. Його мета — в лаконічних символах дати уявлення про державу,  її історію, суспільний лад.
Золотий тризуб на синьому тлі — Держав­ний Герб України — символізує мир і творчу працю, спорідненість поколінь, волелюбність українського народу.
Тризуб вважається відображенням триєдності життя. Це — батько, мати і дитя, які символізують силу, мудрість і любов. Також тризуб вважають символом християнської віри українців в Бога Отця, Бога Сина і Бога Духа Святого. Золотий тризуб ще у давнину був символом державної влади. Запровадив його князь Во­лодимир Мономах. Якщо уважно придивитися, можна прочитати слово «воля». (Вчитель демонструє зображення Державного Герба України.)
Державний Прапор України — символ міці й неза­лежності держави. Полотнище українського прапора — синьо-жовте. Поєднання таких кольорів означає мирне безхмарне небо, що простягнулося над жовтим кольором хлібного лану — симво­лом мирної праці й достатку. Український прапор має досить давнє походження. Поєднання жовтого і синього кольорів зустрічалося не тільки за часів козацтва, а й набагато раніше — за княжої доби Київської Русі.
Синій, як море, як день, золотий —
Рідний свій прапор високо несім!
 Хай він, уславлений, квітне усім!
Гляньте — на ньому волошки цвітуть.
Гляньте — жита в ньому золото ллють.
 З жита, з волошок наш прапор ясний.
 З неба і сонця, як день весняний.

Україна — це небо блакитне,
А в тім небі — зірки золоті,
Сяють нам з високості привітно
Ці два кольори, ніжні й прості.
Україна — це жовта пшениця
І блакитні волошки у ній.
Гей, як любо кругом — подивися! —
В тій країні коханій моїй!
Угорі — небозвід оксамитний,
А внизу — колосисті поля.
Край вітчизняний, край наш привітний —
Рідне небо і рідна земля.

Прапор — це державний символ,
Він є в кожної держави,
Це для всіх — ознака сили,
Це для всіх — ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм,
Синє — небо, жовте — жито,
Прапор свій оберігаєм,
Він — святиня, знають діти.
 Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки є — народом —
Українським, в Україні.

- Національний гімн — це урочиста пісня країни, сим­вол державної єдності. Він звучить на ознаменування сили, слави і могутності держави. Співають і слухають гімн стоячи. Наш гімн називається «Ще не вмерла України...». Слова написав Павло Чубинський, музику — Михайло Вербицький. (Учні слухають гімн України.)
І V. Підсумок уроку.


суббота, 20 января 2018 г.

Урок №31                                                                                                                                Дата _________
Природознавство
Тема. Комахи
Мета: уточнити уявлення учнів про комах; учити називати істотні ознаки комах, будову різних видів комах; продовжити формування навички класифікації тварин за групами; розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до природи.
ХІД УРОКУ
►► Вправа «Погода»
—    Яка зараз пора року?
—    Який місяць?
—    Яке число?
—    Тепло чи холодно надворі?
—    Який стан неба?
—    Яка температура повітря?
—    Чи були сьогодні протягом дня опади?
 II. Повідомлення теми і мети уроку
—    Відгадайте загадки.
• На капусті я вродився
І капустою живився,
На капусті я умер,
Та ізнов ожив тепер.
Тільки вже й не той я став,
Що в капусті плазував:
Не повзаю, а літаю,
Бо прегарні крильця маю. (Метелик)
 • Восени в щілину забереться,
А навесні прокинеться. (Муха)
 • Чорний, та не ворон,
Рогатий, та не бик,
Шість ніг — без копит.
Летить — виє
Сяде — землю риє. (Жук)
 • Навесні старий садок
Вкрив барвистий килимок,
І над вишнями в гіллі
Загули, мов дзвін. (джмелі).
—    Що об’єднує слова-відгадки? (Комахи)
—    Сьогодні на уроці ми ознайомимося з різноманіттям і красою комах.
 III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за малюнками
—    Розгляньте малюнки (бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник, бджола).
—    Як можна упізнати комах? (Учням складно відповісти, оскільки більшості з них не відома загальна ознака комах — шість ніг.)
—    Розгляньте зображення бджоли. Скільки ніг у бджоли? (6)
—    Скільки частин тіла? (3 — голова, груди, черевце)
—    Які ще комахи зображені на малюнку? (Бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник)
—    Порахуйте у них кількість ніг і кількість частин тіла.
Висновок. В усіх комах — 6 ніг.
—    Зверніть увагу, що комах ще називають членистоногими, оскільки ніжки їх складаються з окремих члеників. Черевце комах, як правило, теж складається з окремих сегментів, розділених насічками (своєрідний «скелет» комахи).
Під час розповіді демонструють малюнки.
—    Існує понад мільйон різних видів комах. Вони живуть скрізь, за винятком морських глибин. Більшість із них має шість ніг, пару вусиків, одна-дві пари крил і тіло, що складається з трьох частин.
Найбільша комаха — метелик орнітоптера з островів Соломона. Розмах його крил досягає приблизно 30 см. Тіло жука голіафа завдовжки понад 20 см, а найменша комаха — жук трихоптерикс. Він завдовжки всього лише третю частину міліметра. Але і у нього є мозок, серце, органи дихання, кишковик!
Найголовніший орган чуття комах — вуса. Вони різноманітні. У комара вони волохаті, у мухи — короткі та зі здуттям. У коника вусики як ниточка, завдовжки у 3-4 рази більше ніж тіло. Він живе в темній печері. Довгі вуса допомагають йому навколо себе обмацувати предмети. Вуса у жука-лускунчика схожі на пилку, а у метелика — на гребінку.
Рот у комах теж різниться, що залежить від способу їх живлення. У метелика, який полюбляє нектар, — довгий хоботок. Комар своїм хоботком проколює шкіру слона. Дуже гострі й зазублені щелепи у жука жужелиці.
Багато комах погано бачать, а у деяких і зовсім немає очей. Зате очі бабки займають майже всю голову, кожне око складається з безлічі очок, і кожне з них може давати самостійне зображення. На всі боки дивиться бабка і, не повертаючи голови, хапає здобич своїми довгими лапками.
У великооких комах, крім того, ще є на лобі крихітні, три ока схожі на лінзи. Іноді два великих ока зливаються докупи або з’являються чотири, спрямовані в різні боки. Жук вертячка двома очима бачить усе, що знаходиться згори, над водою, а двома іншими — знизу, під водою.
У грудях комах зосереджені м’язи. Вони надають руху крилам і ногам. Крила у комах, які літають, дуже міцні. Тонкий і нудний писк комара, який летить, — це спів крил, що рухаються з величезною швидкістю.
Швидкість польоту більшості комах незначна. Бджола долає в середньому 10-20 км/год., джміль — 3-5 км/год., муха — 2 км/год. Зате ґедзі летять зі швидкістю до 40 км/год., а метелики бражники — близько 60 км/год.
►► Фізкультхвилинка
 IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Класифікація тварин за групами
—    Згадайте казку про Муху Цокотуху.
—    Хто гостював у неї?
—    Чому Муха не запросила у гості зайця, лелеку або ведмедя? (Вона запросила тільки комах.)
—    Розгляньте зображення павука. Як ви вважаєте, а павук — це комаха? Скільки ніг у павука? (8) Скільки частин тіла? (Дітям складно відповісти.)
—    У нього 2 частини тіла — головогруди і черевце, а не три, як у комах. Голова і груди у павука не розділяються, а зрослися.
Павуки — не комахи, вони належать до класу павукоподібних. На відміну від комах, у них вісім ніжок і відсутні крила. Тіло їх складається з двох частин, зате очей — аж вісім. На черевці у павука є декілька маленьких горбків — залозок. З них виділяється рідина, що застигає на повітрі у вигляді нитки — павутиння.
На дошці складають схему.
2. Гра «Фантастична тварина»
—    На світі існує багато різних комах (жуки, метелики, мурашки, бджоли, мухи, бабки, комарі). Усі вони мають тіло, що складається з трьох частин, і три пари ніг.
Уважно розгляньте зображення фантастичної тварини. З частин яких комах воно складене?
3. Гра «Упізнай комаху за ознаками»
•     Літає, бігає, стрибає, плаває.
•     Дзижчить, скрекоче, пищить, мовчить.
•     Чорне, сіре, зелене, жовте, в смужку, в цятку, у візерунках.
•     Кусається, жалить, лоскоче, нешкідливе.
•     Жорстке, м’яке, гладке, мохнате.
•     Світиться в темряві, блищить на сонце, непомітне, з яскравим забарвленням.
•     Живе в малій сім’ї. (Коник)
—    Чим цікавий коник?
—    Упізнайте тварин за описом.
•     Я плету красиву легку сітку, щоб спіймати собі на обід комах. Я не літаю, а тихенько чекаю, коли хто-небудь потрапить у мою пастку. Маю вісім ніг. (Павук)
•     Я роблю землю родючою. Рию вузькі ходи, щоб коріння рослин могли дихати. Мене можна знайти під старими корінцями. Після дощу я вибираюся на поверхню землі подихати. (Дощовий черв’як)
•     Я не вмію бігати і літати. Я тільки повзаю. Іноді я буваю пухнастою. Живлюся я соковитим листям рослин. (Гусінь)
•     Моє тіло вкрите пушком. Мій звук — дзижчання. Маю довгий хоботок. У мене шість ніг і є крильця. (Джміль)
•     Я швидко літаю і вмію бігати по стелі. Дуже люблю, коли залишають крихти на обідньому столі. (Муха)
—    Назвіть тільки комах.
•     Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду.
•     Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах — на ясну погоду.
•     Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку.
•     Припинився рух мурашок коло мурашника — чекай на негоду. Народна мудрість
•     Бджоли раді цвіту, а люди літу.
•     Тихий, як мурашка, а жалить, як оса.
•     Хто мене вб’є, свою кров проллє. (Комар)
•     Не птиця, а з крилами. (Метелик)
•     Не звір, не птиця, а ніс — як спиця. (Комар)
•     Хто народжується на світ чотири рази? (Комаха)
• Взимку спить,
Влітку бринить,
Над садами літає,
Солодку росу збирає. (Бджола)
 • Є у лісі хата,
В ній кімнат багато.
Тут живе отара Добрих санітарів.
Ти цю хату не чіпай —
Санітарам спокій дай! (Мурашник і мурахи)
 • Шість ніг без копит,
Ходить, а не стукотить,
Літає, а не птиця,
Може догори ногами вчепиться. (Комаха)
 • У лісі біля пня біготня, метушня,
Народ робочий весь день хлопоче. (Мурашки)
 • Лазить над нами догори ногами.
Завжди мандрує, все покуштує. (Муха)
6. Гра «Упіймай комаху»
Учитель називає тварин. Кожну назву комахи учні супроводжують оплесками долонь.
Матеріал для гри: соловей, сонечко, метелик, тарган, жаба, джміль, зайчик, колорадський жук, бабка, муха, блоха, риба, змія, ведмідь, водомірка, оса, мураха, їжак.
7. Гра «Хто зайвий?»
Учитель показує малюнки із зображеннями комах: бджола, мурашка, метелик, жук і павук.
—    Яка з цих тварин зайва? Чому?
 V. Підсумок уроку
—    Яких тварин належать до комах?
—    Яких комах ви знаєте?
—    Які істотні ознаки комах?
—    Зі скількох частин складається тулуб комахи?
—    Назвіть ці частини.
—    Скільки ніг у комах?
—    Назвіть комах нашого краю.



Найбільший метелик на планеті
Жук Голіаф